donderdag 12 juli 2012

Lekker op dreef..

Best veel gemaakt de laatste tijd.. en weinig op blog gezet. 
Eerst was het 25 mei Towelday :) Dit jaar tijd voor een echte, unieke HHGTTG (HitchHikersGuideToTheGalaxy) handdoek. 
Zelf het logo geborduurd en omdat 42 'the answer to life, universe and everything' is volgens deze guide.. (alleen wel even balen dat m'n grote ring wat meer ruimte nodig had dan gedacht, botste dus tegen een doosje dat erachter stond, daardoor is de 2 niet zo netjes en iets verschoven :( )


Dan juffendag in de klas van oudste; "mam, je moet wat maken hoor voor de juffen" 
Etui's waren wel een goed plan, van tafelzeil.. maar er moest wel nog wat op. Ik wilde ze niet helemaal hetzelfde maken, Saskia heeft zelf uitgevogeld welke etui voor welke juf was. Viel goed in de smaak, geloof ik :) 



Zoonlief vroeg wanneer ik nou eens iets voor hém zou gaan maken. Hij voelde zich achtergesteld, het arme jochie. Dus samen naar de stoffenkraam hier om de hoek, hij heeft zelf z'n eigen stof uitgezocht.. een patroon uit een Ottobre en de dag erna had hij een een nieuw shirt.. en hij kan er maar moeilijk afscheid van nemen om te wassen; het liefst heeft hij 'm elke dag aan :) 
                                                 


Meteen nog zo'n leuke Stenzo-tricot meegenomen en een kraamkadootje gemaakt. Weer uit een oude Ottobre, maatje 56 :) Het jochie moet nog geboren worden, maar zo kan hij 'm tenminste snel aan :) 



Nog een kraamkadootje, deze was al wel geboren ;) Even snel de naam op een rompertje geborduurd. Stuurt toch leuker dan een kaartje ;) 

Oudste wilde ook wel graag een witte korte legging erbij, voornamelijk dat alles dan niet zo 'zichtbaar' is als ze op het klimrek hangt met d'r jurkjes aan ;) Laguna-legging uit het boek 'Sewing Clothes Kids Love'. Prima patroon, zit altijd goed volgens mij :) 


Eindelijk hét Ottobre-bloesje. Al vaak aan begonnen (volgens mij heb ik wel drie maten uitgetekend in het verleden), ook eerder al stof geknipt maar toen ruzie met het rimpelelastiek. Met deze machine nog niet geprobeerd maar dat gaat als een trein! Geen aanpassingen of wat dan ook nodig, gewoon rimpel-elastiek en gaan. Ik voorzie nog wel wat smock-jurkjes in de toekomst ;) 


Nadeel van het patroon vind ik wel de openvallende oksel. Toch nog maar even een elastiekje achter zetten, denk ik. Tis ook zo'n tenger ding... 

Het paardenborduurtje (Uit de Hazel & Friends-serie van Tausendschon) had nog heel wat voeten in aarde.. Mevrouw is paardengek, dus ik deze uitgezocht.. Hoe naïef van mij gedacht 'paard = goed' .. Eigenlijk wilde ze wel een 'echt' paard.. en bruin.. en .. etc.. Toen papa vroeg of ik een kussen ging borduren toen hij het 'nieuwe' borduurtje zag, ging ze overstag en zag ze in dat deze voor een bloesje misschien toch wel leuker was. En nu is ze er dolgelukkig mee 

Toen afscheid van de juf van de jongste. Na de vakantie komt ze niet meer terug op deze school. De andere juf van deze klas gaat wel gewoon mee naar volgend schooljaar. Zo hebben ze alle drie volgend jaar weer vertrouwde juffen. 




Toen was ik eindelijk zelf aan de beurt. Na ruim een jaar begon mijn Portemonnee slijtageplekken te vertonen. Zeker op de plekken waar de ritsen in de zijkant gestikt en gevouwen zitten. Tijd voor een nieuwe dus. Ander model, het ebook van Griselda leek me wel wat. Ik kwam alleen her en der op internet wel tegen dat e.e.a. wat lastig in elkaar zat en dat er een aanpassing van het patroon voor nodig was om briefgeld ongevouwen er in te doen. Eerst dus maar een proefmodel maken. Van denim, wel stevig maar wel heel dik. Daar kwam dus ook een hele dikke (helaas lege ;) )portemonnee uit. Maar wel goed gelukt! 




Tijd voor een 'echte' dus. De buitenkant is van jassenstof van Polytex, een lichte coating zit daar overheen; ik hoop dat het dan wat minder snel groezelig wordt. I.p.v. klittenband heb ik een sluiting met een kamsnap gemaakt en in het middelste vak heb ik ook een kamsnap gezet. Daar past nog mooi mijn ouderwetse rijbewijs en wat pasjes die ik niet zo vaak nodig heb. Na twee dagen in gebruik bevalt ie nog prima, er had op sommige plekken een extra laagje versteviging ingemogen, maar dat is niet onoverkomelijk. 

Geen opmerkingen: